Rabobank - Jochem de Bruin

Het was 2003. Rabobank werd door velen gezien als het boertje van buten, als het lachertje van de categorie. Toen dat ook een keer werd geroepen in een interne bureaumeeting, opperde ik dat Rabobank dat dan misschien maar letterlijk moest doen: zich laten uitlachen om die boerenachtergrond om vervolgens terug te slaan met het noemen van alle bereikte successen, afsluitend met het grootste wapenfeit, de unieke Triple A status. Daarmee was Jochem de Bruin geboren.

Jochem de Bruin groeide uit tot het grote Rabobank icoon. Hij stond op magazine covers. Er werd over hem geschreven. Sommige mensen dachten dat hij echt bestond. Jochem de Bruin rekende definitief af met de worsteling die de Rabobank van oudsher had met haar imago. Niet door de boerenafkomst en de coöperatieve structuur te ontkennen, maar door die juist te benoemen, met alle voordelen vandien. Jochem de Bruin was de personificatie van de Rabobank: sympathiek, maar ook niet te onderschatten. In 2004 won de campagne een Gouden Effie en werd Rabobank Adverteerder van het Jaar. Hieronder een aantal commercials uit de Jochem de Bruin campagne, te beginnen met de eerste in Londen. (2003, Ubachs Wisbrun)