Bio


Eind jaren zeventig begon ik als junior copywriter bij McCann Erickson. 

Na de bureaus Smit’s Bates, FCB en GO/Needham werd ik in 1985 Executive Creative Director/ Board Member bij DDB waar ik onder meer werkte op Volkswagen (Wie anders?) en waar ik ook de Even Apeldoorn Bellen campagne van Centraal Beheer moderniseerde tot de campagne zoals we die tot op de dag van vandaag kennen. In die periode veranderde DDB tevens in het creatieve bureau dat het nog altijd is. Andere klanten daar: Hewlett Packard, Four Roses, Diners Club, Dommelsch Bier en IKEA. 

Daarna volgde in 1990 Saatchi & Saatchi, waar ik als Executive Creative Director/ Board Member verantwoordelijk was voor en werkte op onder meer Audi, Duyvis, Pickwick, Choq, Balance, Knorr, Mercedes Bedrijfswagens, Weight Watchers, De Telegraaf en Rabobank.

In januari 1997 begon ik met Ralph Wisbrun het bureau Ubachs Wisbrun, waar ik onder andere Jochem de Bruin bedacht voor diezelfde Rabobank. Andere klanten: ANWB, C1000 (Geen fratsen. Dat scheelt), Rover, Landrover, MG, Mini, Texaco, Etos, Vrumona, Dommelsch Bier, Nationale-Nederlanden, Randstad, Holland International (Vitamine V), Story, Algemeen Dagblad en Het Parool.

In januari 2007 fuseerde Ubachs Wisbrun met PPGH/JWT tot UbachsWisbrun/JWT. Dat betekende zo’n grote cultuuromslag dat ik het bureau in augustus 2009 verliet. Pas in december 2011 werden de banden definitief verbroken.

In januari 2012 begon ik Het ei van Ubachs dat zowel voor adverteerders als voor bureaus werkt. 

In mijn prijzenkast staan onder meer ADCN Lampen, Effies, Cannes Lions, Eurobest Awards, Epica's, Clio’s en de ADCN Copyprijs, gewonnen in 1984 voor een Saab advertentie. In 2000 werd ik Reclameman van het Jaar. Het beeldje dat daar bij hoorde heb ik helaas diezelfde avond na veel te veel glaasjes champagne stuk laten vallen. In 2001 werd Ubachs Wisbrun gekozen tot Bureau van het Jaar.

Verder was ik van 1989 tot 1992 Voorzitter van de ADCN. Daarnaast was ik vele malen ADCN jurylid, was ik Effie jurylid in 1990, 1991 en 1992, Cannes jurylid in 1994 en meerdere malen Eurobest jurylid. In mijn DDB en Saatchi tijd was ik bij beide bureaus lid van de International Creative Board. In 2010 had ik de eer te mogen toetreden tot de ADCN Eregalerij. In 2014 was ik Esprix Juryvoorzitter Durables, in 2015 Juryvoorzitter Not for Profit en in 2016 zat ik de Esprix Jury Business to Business voor. In 2017 was ik te zien in de documentaire De Kunst Van Het Verleiden van regisseur Danny van den Bersselaar.

In 2020 ben ik gevraagd door Marit van der Laan, Jimke Scholten en Roland van Kralingen om toe te treden tot marketing taskforce Frontrunners als creatief strateeg. Dit naast mijn activiteiten voor Het ei van Ubachs.