Werk van Ubachs

Hier een aantal voorbeelden van campagnes zoals ik die maakte bij onder meer DDB, Saatchi & Saatchi, Ubachs Wisbrun en Het ei van Ubachs. Dus recent werk, zoals voor Maandag en NCOI, maar ook een aantal 'Oldies but Goldies', zoals Centraal Beheer en Volkswagen. En allemaal voorzien van een klein achtergrondverhaaltje. Het begint met het recente werk en als je naar beneden scrolt vind je het oudere werk.

Een goede campagne heeft een sterk strategisch fundament met daar bovenop een onderscheidend creatief idee. Het moet een campagne zijn die boven alles effectief is. Dat kan middels een figuur als Jochem de Bruin voor Rabobank of middels de metafoor van een stok en een lat voor NCOI. Ik ben trots op de drie Gouden, drie Zilveren en drie Bronzen Effies die ik heb mogen winnen. Een aantal daarvan vind je hieronder.

Rutte Celery Gin - In A Word Gingenious

Samen met artdirector Nico Dlugosch bedacht ik de Rutte Gingenious-campagne. In deze campagne wordt de combinatie van Rutte Gin en de botanical selderij gepresenteerd als een typisch Hollands iets, net zoals haring en de fiets. In één van de uitingen wordt opgemerkt dat Gin zelf eigenlijk ook een Nederlandse vinding is. Jazeker, al in de 17e eeuw kon menig Engelsman een Hollandse borrel waarderen. Maar omdat importeren niet altijd een optie was vanwege oorlog en dergelijke hebben de Engelsen hun eigen versie gemaakt en noemden dat Gin, de verbasterde afkorting van Genever.

Lees meer..

NCOI - Hoe hoog leg jij de lat?

Mensen die een volgende stap willen zetten in hun carrière en daarvoor een studie willen gaan volgen naast hun baan, moeten beschikken over een grote ambitie en bijbehorende drive. Vandaar de strategische keuze om in de NCOI campagne mensen aan te spreken op hun ambitie middels de metafoor van de stok en de lat. Waarbij NCOI staat voor de stok en je zelf de hoogte van de lat bepaalt. Oftewel: die stok dat zijn wij, de lat die bepaal jij.

Lees meer..

Rabobank - Jochem de Bruin

Het was 2003. Rabobank werd door velen gezien als het boertje van buten, als het lachertje van de categorie. Toen dat ook een keer werd geroepen in een interne bureaumeeting, opperde ik dat Rabobank dat dan misschien maar letterlijk moest doen: zich laten uitlachen om die boerenachtergrond om vervolgens terug te slaan met het noemen van alle bereikte successen, afsluitend met het grootste wapenfeit, de unieke Triple A status. Daarmee was Jochem de Bruin geboren.

Lees meer..

Scheidegger - Sta je sterker

Het ei van Ubachs heeft twee Scheidegger campagnes gemaakt. Een in 2013 en een in 2016. Om met de eerste te beginnen; die is gemaakt in een tijd dat de crisis zich nog duidelijk liet voelen op de arbeidsmarkt. Dat was dan ook de achtergrond waartegen de kleine verhaaltjes over sollicitatie, reorganisatie, ontslag en promotie zich afspeelden. De boodschap: met een opleiding van Scheidegger vergroot je je kans op de arbeidsmarkt aanzienlijk. Oftewel, met Scheidegger sta je sterker.

Lees meer..

Centraal Beheer - Even Apeldoorn bellen

De regel ‘Even Apeldoorn bellen’ bestond in 1987 drie jaar toen Centraal Beheer klant werd bij DDB, waar ik toen Creative Director was. De commercials waren een tikkie oubollig en sloten onvoldoende aan bij de over het algemeen hoog opgeleide doelgroep. De humor moest intelligenter vond Aad Muntz, het legendarische hoofd communicatie van CB. Maar wat is intelligente humor? Een moeilijke grap? Hoe werkt humor eigenlijk? Een zoektocht volgde met de volgende uitkomsten.

Lees meer..

NTI - Studeren op jouw moment

NTI maakt met Scheidegger, NCOI en nog een aantal onderwijsmerken deel uit van de NCOI merkportfolio. Elk merk heeft zijn eigen propositie. NTI is een opleider voor (jong) volwassenen met een flexibel onderwijs concept. Daardoor kun je 'studeren op jouw moment'. Dat is de heldere boodschap van de campagne die Het ei van Ubachs ontwikkelde voor NTI.

Lees meer..

Volkswagen - Wie anders?

De mooiste campagne ooit is die van Volkswagen. Ik bedoel die Amerikaanse uit de jaren 60 van DDB New York. Ik kende die advertenties uit mijn hoofd. Ik was dan ook de trotse bezitter van het boek ‘Remember those great Volkswagen ads?' Ik wilde ook van die advertenties en commercials maken. Dat was dan ook voor mij de belangrijkste reden om in 1985 creatief directeur te worden bij DDB Amsterdam. Want daar was de VW campagne verre van op orde. 

Lees meer..

Haarlem Marketing - Adem Haarlem

Amsterdam en Haarlem verhouden zich tot elkaar als broer en zus. Een drukke broer en een rustig zusje wel te verstaan. Dat is de relatie die ze hebben. Wie dus de drukte even zat is, vindt op slechts 20 kilometer afstand een plek waar het tempo wat lager ligt en de maat menselijker is. Een verademing voor menigeen.

Lees meer..

Maandag - groen bloed doet goed

Maandag profileert zich in deze campagne als 'de detacheerder van de publieke sector'. Door de rol van de politiek te benoemen (verantwoordelijk voor voortdurend veranderende wet- en regelgeving) wordt Maandag naast dienstverlener vooral ook bondgenoot van de publieke sector. Maandag is de partij die niet alleen uitkomst biedt op 'piek- en ziekmomenten', maar die op permanente basis frisse energie kan toevoegen aan teams in de zorg, het onderwijs en bij de overheid, onder het motto 'groen bloed doet goed'. 

Lees meer..

C1000 - Geen fratsen. Dat scheelt

Het was hoogconjunctuur. We schrijven het jaar 2001. De inmiddels overleden supermarktketen Konmar wilde marktleider Albert Heijn overtroeven op het gebied van service. Albert Heijn zelf stond op het punt ‘service-ambassadeurs’ te introduceren in zijn winkels. Hoe moest C1000 hier op reageren? Met de nieuwe slogan ‘Geen fratsen. Dat scheelt’ werd  C1000 neergezet als de no-nonsens supermarkt van Nederland. 

Lees meer..

Landrover - The best 4x4 by far

In 1998 werd Landrover klant bij Ubachs Wisbrun. Aan het bureau de taak de aanvallen op de marktpositie van Landrover met communicatie te pareren. Ondanks het feit dat de meeste Landrovers geen klodder modder of korrel zand zouden zien in hun bestaan, besloten we dat elke advertentie één of meer van de volgende ingrediënten moest bevatten: modder, zand, gras, water, sneeuw, ijs, rots of losse keien.

Lees meer..

Choq - Allemaal aan de Choq!

De doelgroep - moeders die Choq moesten kopen voor hun kroost - was zelf opgegroeid met concurrent Chocomel. Voor die moeders was chocolademelk synoniem met Chocomel. Er stond een campagne gepland van halve pagina’s kleur in de Libelle en de Margriet om de moeders er van te overtuigen in plaats van Chocomel toch voor Choq te kiezen. Maar ja, met welk argument? Waarom niet Choq promoten bij de kinderen op tv, over de hoofden van de moeders heen? Het thema werd ‘Allemaal aan de Choq!’.

Lees meer..

ANWB - You gotta move

De ANWB is de onvervalste protagonist van het, al dan niet gemotoriseerd, bewegen. En als iets dat bewegen in de weg zit, zoals pech onderweg, dan bellen we de ANWB. We gotta move, tenslotte. Daarnaast is de ANWB ook een gids die ons al jaren de weg wijst en wegwijs maakt over wat we langs die weg aantreffen aan hotels en campings. En daarbij hebben ze ons nog nooit de verkeerde kant opgestuurd.

Lees meer..

Nationale-Nederlanden - Wat er ook gebeurt

Het was 1998. Het Nederlands Elftal speelde op het WK voetbal. Guus Hiddink was coach, Johan Neeskens zijn assistent, Nationale-Nederlanden de hoofdsponsor en Ubachs Wisbrun het reclamebureau. Samen met Massimo van der Plas bedacht ik deze Nachtmerrie van Hiddink.

Lees meer..

Audi - Vanzelfsprekend

Ondanks al het succes – ADCN Lamp, Eurobest, Clio, Zilveren Leeuw in Cannes - kreeg de commercial waarin je een Audi Cabrio vol water ziet ook kritiek te verduren. Sommigen vonden het van een enorme verspilling getuigen dat deze dure auto werd vernield, alleen maar voor het maken van een commercial. Dat was het echter niet. Integendeel. Hoor maar.

Lees meer..

HP- We kunnen niet eeuwig bescheiden blijven

Voordat Hewlett Packard bekend was van zijn printers, was Hewlett Packard bekend van… ja, van wat eigenlijk? Hewlett Packard was niet zo bekend in de jaren 80. Misschien alleen van zijn calculators. Neil Armstrong had er als eerste man op de maan een gehad. Maar dat was het dan ook. Hewlett Packard was een zeer kwalitatief merk, maar verder gezichtsloos. Een beetje een merk voor nerds. (Steve Jobs was fan.)

Lees meer..

Weightwatchers - Waar is ie nou?

Het was aan het einde van een lange dag vruchteloos concipiëren bij Saatchi & Saatchi. Art director Pieter van Velsen en ik dronken een biertje en kletsen nog wat na. Ik zag een kopregel en een beeld. Hij maakte het subliem af met het zinnetje eronder. Een Gouden ADCN Lamp en een Zilveren Cannes Leeuw waren het resultaat. Niet gek voor een borrelpraatje.

Lees meer..

Dommelsch - Wordt het helemaal

Het waren de jaren 80, de tweede helft wel te verstaan. Dommelsch was op geheel eigen kracht al enorm populair aan het worden. Met het thema ‘Dommelsch wordt het helemaal’ gingen art director Paul Meijer en ik extra wind in de zeilen van het merk blazen. Onder dat thema signaleerden we in de campagne de toenemende populariteit van het merk, met als gevolg een versterkend effect in de realiteit.

Lees meer..

Randstad - Mede mogelijk gemaakt door

Randstad Uitzendbureau. Dat kun je niet lezen zonder een bepaald melodietje in je hoofd te horen. Randstad is een iconisch bedrijf dat staat voor niets minder dan het civiliseren van flexwerk. Randstad heeft flexwerk uit de koppelbazen sfeer gehaald en op de kaart gezet waar het thuishoort: als onmisbare schakel van een goed lopende economie. 

Lees meer..

IKEA - Het onmogelijke woonwarenhuis uit Zweden

Retail is leuk omdat het zo direct is. Niks lange termijn, maar is het verkocht aan het eind van de dag? In de jaren 80 afficheerde Ikea zich nog als ‘Het onmogelijke woonwarenhuis uit Zweden’. Nederland moest af van het toen nog alom aanwezige spruitjes interieur. En daar ging IKEA ons bij helpen.

Lees meer..

Texaco - Wherever you go

In 2000 werd Texaco klant bij Ubachs Wisbrun. Met een gewaagde strategie en dito campagne waren we de pitch ingegaan. Het kwam er op neer dat we zeiden dat benzine overal hetzelfde is. Dat het voor je auto niet uitmaakt waar je tankt. Dat de toegevoegde waarde zat in zaken als een schoon toilet, lekkere broodjes en een stomerij-service. 

Lees meer..

Duyvis - Altijd oké

Bij Saatchi & Saatchi maakte ik met art director Pieter van Velsen een advertentie voor Duyvis Geselecteerde Noten die volgens jurylid Béla Stamenkovits dat jaar een ADCN Lamp had moeten winnen, maar die ‘m ondanks zijn vele pleidooien in die jury toch net niet won. Geeft niks. Ik ben er nog steeds apentrots op, om maar even in de dieren te blijven.

Lees meer..

Taksi - Een volwassen drankje waar je nooit te jong voor bent

Voordat we naar DDB gingen, hebben art director Paul Meijer en ik een jaar lang gefreelanced. Dat was een leuke tijd waarin we voor veel bureaus veel campagnes hebben bedacht. Alleen ging het bijna nooit door. En als het doorging waren we altijd teleurgesteld over de uitvoering omdat we die vrijwel nooit zelf mochten doen. Als freelancer zit je nu eenmaal op grotere afstand van het werk en de klant. Echter niet bij het Result van Pietro Tramontin.

Lees meer..

Etos - Spiegeltje, spiegeltje

Bij drogisterijen komt de concurrentie van alle kanten. Je kunt immers ook in de supermarkt veel verzorgingsproducten kopen. En daar kom je vaker vanwege je dagelijkse boodschappen. Het was belangrijk om een referentie te vinden voor het Etos boodschappen lijstje. Waarom niet gewoon de badkamer claimen? Het resulteerde in de eigenzinnige, met art director Pim van Nunen bedachte ‘Spiegeltje, spiegeltje campagne’, waarbij je mensen ziet op een intiem moment: alleen voor hun badkamerspiegel.

Lees meer..

Holland International - Vitamine V

Voor Holland International schreef ik de regel ‘Vitamine V. Vakantie volgens Holland International’. De regel was zo compleet; daar was eigenlijk alles al mee gezegd. Waardoor het aanvankelijk een beetje zoeken was naar de juiste uitvoering van de campagne. Na de introductie met billboards volgde een reeks radiocommercials waarin een dokter voor elke kwaal hetzelfde recept uitschreef: Vitamine V van Holland International. Uiteindelijk wilde Holland International toch de tv op. Al was daar eigenlijk geen geld voor.

Lees meer..

Saab - Blindedarm

Het reclamevak van nu kent grote zegeningen, maar helaas zijn er met alle veranderingen ook grote verliezen te betreuren. Want waar zijn ze gebleven, de monumentale hele pagina dagbladadvertenties? Voor een copywriter van toen waren het de Mont Ventoux's van het vak. Alles kwam hier samen: een intrigerende kopregel, een beeld waar je niet omheen kon, de magische combinatie van die twee en last but not least een bodytekst die weliswaar vaak lang was, maar toch geen lettergreep verveelde. Ik denk dat deze Saab advertentie uit 1982 aan alle hierboven geschetste kenmerken voldoet .

Lees meer..

Four Roses - Nothing's changed really

Zo snel als ik het Four Roses thema “Nothing’s changed really’ heb bedacht, is me later nooit meer gelukt. Ik had de regel al voordat de briefing er was. Het ging als volgt. Ik liep met een kop koffie de kamer binnen van Bert Geurtsen, de account director die Four Roses onder zijn hoede had. “Wat ben je aan het tikken, Bert?”, vroeg ik en las tegelijkertijd mee over zijn schouder. “Een briefing voor Four Roses”, antwoordde hij.

Lees meer..

NVSH - Trek eens een jas aan als je naar de kerk gaat

Je bent jong en je wilt wat. In mijn geval wilde ik begin jaren 80 niets minder dan een ADCN Lamp. Dat zat zo. Na drie jaar copywriterschap, was ik een klein beetje op een zijspoor beland bij FCB, het bureau waar ik werkte. Ik wilde daar weg, maar mijn portfolio was te mager. Een ADCN Lamp zou het perfecte visitekaartje zijn. En wat wint er altijd bij ADCN jury’s? Iets met poepen, piesen of neuken. Toch?

Lees meer..
Meer weergeven