Rutte Celery Gin - In A Word Gingenious

Samen met artdirector Nico Dlugosch bedacht ik de Rutte Gingenious-campagne. In deze campagne wordt de combinatie van Rutte Gin en de botanical selderij gepresenteerd als een typisch Hollands iets, net zoals haring en de fiets. In één van de uitingen wordt opgemerkt dat Gin zelf eigenlijk ook een Nederlandse vinding is. Jazeker, al in de 17e eeuw kon menig Engelsman een Hollandse borrel waarderen. Maar omdat importeren niet altijd een optie was vanwege oorlog en dergelijke hebben de Engelsen hun eigen versie gemaakt en noemden dat Gin, de verbasterde afkorting van Genever.

De campagne presenteert Nederlanders als een apart volkje met eigenzinnige opvattingen en gedachten. De onverwachte maar bijzonder smaakvolle combinatie Celery & Gin is daar een voorbeeld van. De doelgroep van Rutte Celery Gin laat zich niet omschrijven in leeftijd of geslacht. Rutte richt zich op explorers, mensen die net als de eigenzinnge oprichter Simon Rutte op zoek zijn naar iets anders, the next thing, zoals Celery en Gin. De campagne loopt in de VS, het VK, Duitsland, Spanje en Nederland. (2017 - Het ei van Ubachs)