Volkswagen - Wie anders?
De mooiste campagne ooit is die van Volkswagen. Ik bedoel die Amerikaanse uit de jaren 60 van DDB New York. Ik kende die advertenties uit mijn hoofd. Ik was dan ook de trotse bezitter van het boek ‘Remember those great Volkswagen ads?' Ik wilde ook van die advertenties en commercials maken. Dat was dan ook voor mij de belangrijkste reden om in 1985 creatief directeur te worden bij DDB Amsterdam. Want daar was de VW campagne verre van op orde.
De Nederlandse campagne had als themaregel ‘Degelijk duurt het langst’. Dat kon gewoon niet suffer. De campagne zag er ook heel anders uit, omdat de in de hele wereld voor VW gehanteerde Futura typografie hier ontbrak. Kortom, werk aan de winkel. In Ton Vugs van importeur Pon’s Automobielhandel vond het bureau de beste sparringpartner die het zich kon wensen. Eigenlijk wilde ik liever geen themaregel omdat ik vond dat een merk als VW juist goed zonder kon. Vugs stelde voor om de oude regel om te ruilen voor een nieuwe om die dan vervolgens na een jaar weg te laten. Na een jaar wist Vugs zich zogenaamd niets meer van onze afspraak te herinneren. En daar ben ik hem de ruim 20 jaar dat mijn regel ‘Volkswagen. Wie anders?’ de campagne sierde enorm dankbaar voor geweest. Hieronder eerst twee advertenties en dan een aantal commercials. (1985/1989, DDB)