Saab - Blindedarm
Het reclamevak van nu kent grote zegeningen, maar helaas zijn er met alle veranderingen ook grote verliezen te betreuren. Want waar zijn ze gebleven, de monumentale hele pagina dagbladadvertenties? Voor een copywriter van toen waren het de Mont Ventoux's van het vak. Alles kwam hier samen: een intrigerende kopregel, een beeld waar je niet omheen kon, de magische combinatie van die twee en last but not least een bodytekst die weliswaar vaak lang was, maar toch geen lettergreep verveelde. Ik denk dat deze Saab advertentie uit 1982 aan alle hierboven geschetste kenmerken voldoet .
De eerste versie van de regel luidde: ‘Wie last krijgt van een acute blindedarmontsteking, mag hopen dat z’n dokter een goeie auto heeft’. Afgezien dat die zin aan de lange kant is voor een kopregel en daardoor over een aantal regels moest lopen, is het woord ‘blindedarmontsteking’ natuurlijk iets om nachtmerries van te krijgen. Zeker voor een fijnproever als mijn toenmalige art director Gerard van der Hart. Toen zag ik ineens hoe het moest. Je ziet het hier boven. De regel bevatte nu weliswaar een woordspeling - iets waar in die tijd een groot taboe op rustte - maar hij was niet 'gezocht'. Ik kreeg in Adformatie complimenten van de gevreesde columnist Marten Faber. Ik won er twee ADCN Lampen mee. En het jaar daarop won ik de ADCN Copyprijs met een andere Saab advertentie ‘Op reis leer je je vrienden kennen’, hieronder te zien. Het kon gewoon niet op. Mooie tijd. (1982/1983 GO/Needham)