C1000 - Geen fratsen. Dat scheelt
Het was hoogconjunctuur. We schrijven het jaar 2001. De inmiddels overleden supermarktketen Konmar wilde marktleider Albert Heijn overtroeven op het gebied van service. Albert Heijn zelf stond op het punt ‘service-ambassadeurs’ te introduceren in zijn winkels. Hoe moest C1000 hier op reageren? Met de nieuwe slogan ‘Geen fratsen. Dat scheelt’ werd C1000 neergezet als de no-nonsens supermarkt van Nederland.
‘Fratsen’, een oud, in onbruik geraakt woord, werd afgestoft en begon een tweede succesvol leven, tot in De Tweede Kamer aan toe. Ik heb de helft van de regel geschreven (Geen fratsen). De andere helft (Dat scheelt) is afkomstig van art director Patrick Wijnhoven. Ik ben vooral trots op de strategie, bedacht tijdens een lange lunchwandeling met Kees Sterrenburg, zelf een man zonder fratsen. Hieronder de openingsadvertentie (geschreven met Kees) en de allereerste commercials van de campagne. Omdat het de eerste waren, zijn ze expres héél fratsloos uitgevoerd. De campagne is bekroond met een Zilveren Effie. (2001, Ubachs Wisbrun)